Museu dels raiers de Coll de Nargó

Altra informació:
Ruta dels Oficis d’Ahir de l’Alt Urgell
Descripció:
Des dels segles passats, una bona part de la gent del poble es va especialitzar en el transport de la fusta a través del riu. Eren els raiers que van desenvolupar la seva activitat fins al primer terç del segle XX, quan la construcció dels embassaments i l’expansió del transport per carretera, van fer impracticable i innecessària la seva activitat.

Aquesta especialització de la gent de Coll de Nargó en el transport fluvial de la fusta va comportar que l’any 1998 s’hi ubiqués el Museu del Raier. El museu es va muntar a l’antiga capella de la Mare de Déu del Roser, que era la seva patrona.

L’exposició ocupa la superfície interior de la capella i el cor. Penjats a la paret hi ha sis plafons explicatius amb els títols: “La vida d’un rai comença al bosc”, “La fusta, barranc avall, “Els troncs es converteixen en rais”, “Baixant amb rai pel riu” i “Final del viatge”. El text d’aquests plafons es completa amb uns dibuixos interessants i didàctics d’Oriol Garcia Quera i Francesc Riart. Arrambades a la paret s’hi poden observar: les eines que utilitzaven els picadors (els que tallaven els arbres); una vitrina amb objectes personals dels raiers, els estris de pesca que feien servir per aprovisionar-se d’aliment i una ganxa (el pal acabat amb un ferro que utilitzaven per moure els troncs dins l’aigua); un armari amb la vestimenta del raier i una sèrie de fotografies sobre diferents moments de la seva activitat. Al mig de l’estança, s’hi exposa una rèplica, a escala reduïda, d’un rai.
Us recomanem:
Val la pena fixar-se amb la capella de la Mare de Déu del Roser, on s’integra el museu. L’espai és magnífic i proporciona un bon entorn a la museografia.
Horari i tarifes:
Visites a demanda