Museu de la Sal i Salines de Gerri

Tipus d'entrada:
Entrada de pagament
Altra informació:
Sistema Territorial del Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya (mNACTEC)
Altres serveis:
Botiga amb productes agroalimentaris i artesanals de la zona, visites guiades
Descripció:
La sal ha estat l’element que ha marcat el destí dels habitants de Gerri i la imatge del poble. La fabricació de la sal, documentada ja al s. IX, es convertí en un lucratiu negoci fins a l’últim quart del s. XX.

Les primeres notícies que tenim de la fabricació de sal daten de l’Edat Mitjana, en què el monestir de Santa Maria de Gerri de la Sal era propietari de salins a Gerri i a Morreres; aquests últims ja estaven abandonats al s. XVIII. A principis del s. XX els propietaris dels salins constitueixen la Comunitat de Fabricants de la Sal, que era una mena de cooperativa que regulava la producció, emmagatzematge i venda de la sal.

La unitat bàsica d’una explotació salinera és el salí, que es composa dels següents elements: toll, arcabotes, eres i caseta.

La temporada de fabricació de la sal ve determinada per la meteorologia. De totes maneres, s’inicia per Sant Joan (juny) i s’acaba a finals de setembre. Un cop acabada la temporada (a la tardor), la sal era transportada i emmagatzemada al Magatzem de la Sal o Reial Alfolí. Aquest, per les seves dimensions, és el principal edifici de Gerri, juntament amb el monestir, i sens dubte, la major construcció de la comarca d’ús no religiós. Situat a la part alta del poble, està al costat de la principal via de comunicació.

Construït al s. XVIII, segurament sobre una construcció ja existent, posteriorment fou ampliat davant la necessitat d’augmentar la seva capacitat. És un edifici de planta quadrada d’uns 660 m2 de superfície. Consta de tres pisos i sotateulada, amb coberta de teula a quatre vessants.

El Museu de Gerri es crea com a centre d’interpretació de l’activitat salinera de Gerri i per difondre el coneixement de la cultura de la sal d’arreu del món. Volem que ajudi a comprendre uns fets, valorar unes feines, buscar complicitat en el bon ús de la terra i reconèixer el paper d’un poble a l’hora d’entendre un país.
Us recomanem:
L’alfolí o magatzem de la sal, és un edifici impressionant, d’una gran qualitat arquitectònica i patrimonial, on a les seves naus interiors encara queden restes de sal a les seves parets, per evocar el que allí s’hi feia.

També us recomanem l’apartat de la memòria oral, on són els mateixos saliners els que ens expliquen les seves vivències i les seves experiències de quan treballaven al salí. Una part molt emotiva i evocadora, que s’ajuda del poder sentimental i escènic que té el propi magatzem.
Horaris i tarifes:
Consulteu el web de l'equipament
:
Museu de la sal i salines de Gerri